Wednesday, December 12, 2007

MUSTAT LAMPAAT JA SYNTIPUKIT

  • Black sheep, musta lammas.
  • Suvun musta lammas... Mitä se käytännössä merkitsee?
  • Jos muut ovat "kunnollisia" ja yksi on "kelvoton", kaipa viimeksi mainittu on musta lammas.
  • Kun perheessä on ongelmia, ja yksi lapsista alkaa oirehtia ja käyttäytyä huonosti, hänestä tulee helposti syntipukki. 
  • Joku tarve ihmiskunnalla ilmeisesti on jaotella lampaita ja pukkeja.
  • Ikävä vaan että syyllistäminen ei auta ongelmien ratkaisemisessa. Askel ratkaisua kohti otetaan kun tajutaan että katsellaan väärää lammasta tai pukkia. Pitää katsoa koko laumaa.

2 comments:

  1. Anonymous6:33 pm

    Olen eri mieltä. Jokainen on vastuussa teoistaan - myös päähänpotkittu yksilö.

    'Todellisiin syihin' puuttuminen on ongelmallista sikäli, ettei todellisia syitä useinkaan voi saada edes selville. Ajatellaanpa esim. rikollisuutta: kuinka suuren osan rikoksista selittävät taloudelliset syyt? Mielestäni varsin pienen osan. Kyse on jostain muusta - mistä, sitä en osaa tarkkaan sanoa.

    En usko, että on paljon muuta tehtävissä kuin auttaa uhreja ja rangaista syyllisiä. Ikuisiin ongelmiin ei löydy lopullisia ratkaisuja.

    ReplyDelete
  2. Kommenttisi on ihan asiaa. Ainoastaan protestoin siinä kohtaa "olen eri mieltä". Minä nimittäin en ole sitä mieltä mitä luulet minun olevan :D Olen ilmaissut itseäni vajavaisesti tuossa eilen aamulla heittämässäni epäselvässä pätkässä, mutta ei kai siinä sentään edes rivien välissä sano että jokainen ei olisi vastuussa teoistaan?

    Syntipukki merkitsee minun mielestäni sitä että pistetään syy sen päälle joka ei ole syyllinen. Esimerkiksi pahaa oloa oireileva lapsi alkoholistiperheen sisässä.

    ReplyDelete