Tuesday, March 16, 2010

Kopsasi minulta ranskan tehtävät



Miten on mahdollista että aikanaan lukiossa kielilinjalla aina suostuin antamaan luokkatoverin kopioida ranskan tehtävät vihkostani? Taisi jotenkin jopa jäädä ilmaan vaikutelma että Kari antoi suosion paistaa päälleni kun hän valitsi minut henkilöksi jolta läksyt kopioi.

Ei jumankauta! Miten voimmekaan olla niin typeriä koulussa?

Mutta minulla on tunne että siellä ei siihen aikaan oikein "voinut" kieltäytyä. Olisi joutunut epäsuosioon. Hyvillä oppilailla on vaarana joutua muitten paheksunnan kohteeksi.

Joku tutkimus oli joka paljasti että tyttöoppilailla on tapana hiukan peitellä lahjakkuuttaan jotta olisivat suositumpia.

Monet on elossapysymisen konstit...

5 comments:

  1. Minä lukiossa tein jopa kerran luokkatoverilleni kokeen, josta hän sai 9-...
    Eipä tuo kumpaakaan oikeasti hyödyttänyt...

    ReplyDelete
  2. urogallus9:05 pm

    Onko tuo lahjakkuuden (tai tunnollisuuden/ahkeruuden) peittely jotenkin erityisen sukupuolittunutta?

    Omat muistot kouluajoilta olivat sellaiset, että tytöille oli sallittua ja jopa sosiaalisesti hyödyllistä olla hyvä koulussa. Pojat puolestaan saivat etevyytensä anteeksi, mikäli sattuivat olemaan hyviä urheilussa ja/tai hyviä tappelijoita.

    Näin siis peruskoulussa. Lukiossa koulussa pärjääminen oli jo arvossaan.

    ReplyDelete
  3. Selviytyminen ei ole aina itsestäänselvää, sitä varten joutuu usein sopeutumaan. Nuorena se käy helposti.

    ReplyDelete
  4. No, meillä kyllä irvittiin hikareita ja ne olivat yleensä tyttöjä.

    Minä kyllä kopsasin joskus kaverilta, kun jäi tekemättä tehtävät. Syy: asunnossa oli liian levotonta, eikä yhtään omaa tilaa keskittyä. Kovasti uskoin myös, "ettei minusta ole mihinkään", eli uskoin mantraa, johon minut oli kasvatettu.

    Matikassa luulin olevani niin heikko, etten edes uskaltanut yrittää. Kun kirjoitukset sitten lähestyivät, paras ystäväni, joka oli sattumalta matikkanero, pyysi minut kahdeksi viikoksi heille laskekeskelemaan. Kylläpä opettaja oli lentää pyrstölleen, kun suorituksnei lähti magnana lautakuntaan! :)

    En osaa ajatella esim. em. toimintaa oikein hyväksikäyttönä, koska ystävyys ei sellaisia laske. Sitä paitsi, kyllähän tuo toinenkin osapuoli sai minusta tai minulta tavalla tai toisella jotakin. :)

    ReplyDelete
  5. Hih, tuossa ei ole mitään hävettävää. Tuo on ihmiselle tyypillistä laumakäyttäytymistä. Antamalla ystävän kopsata kotitehtävät nostetaan omaa statusta ryhmän sisällä.

    Samalla pienennetään riskiä joutua ryhmänsisäisen aggression kohteeksi. Ryhmä yleensä käy sellaisen yksilön kimppuun, joka on muita lahjakkaampi, osaavampi tai parempi, sillä tällainen yksilö vie resursseja muilta parinvalinnassa ja pariutumisessa.

    Se, että antaa kopsata tehtävät, on signaali siitä, että on halukas jakamaan omia resurssejaan ryhmän kanssa. Se, että ei anna, on signaali koppavuudesta ja siitä, ettei ole halukas niin tekemään.

    Samoin tyttöoppilaalta oman lahjakkuuden peittely on hyvin fiksua: näin he eivät asetu ryhmän dominoivien yksilöiden uhaksi, ja toisaalta he antavat signaalin avuttomuudesta ja herättävät näin pojissa kiinnostusta. Ei yksikään poika ole kiinnostunut yhdestäkään vahvasta, fiksusta ja itsenäisestä tytöstä. (Arvaapa, puhuuko ruukinmatruuna omakohtaisesta kokemuksesta?)

    Lapset ja nuoret ovat kuin susilauma: he repivät poikkeavat yksilöt heti kappaleiksi. Moni välkymmänpuoleinen nuori on säästynyt koulukiusaamiselta tekemällä läksyt koko porukan mieliksi ja näin mielistelemällä lauman aggressiivisia jäseniä.

    Vastenmielistäkö? The question is not about who is right but who is left. Lapset ja nuoret ovat pieniä psykopaatteja ja heidän maailmassaan pätevät psykopaattien säännöt näin yleensäkin.

    ReplyDelete