.
Blogi ASIAKAS ON AINA VÄÄRÄSSÄ sisältää kertomuksia uskomattoman tyhmistä asiakkaista ja tosi typerästä käyttäytymisestä. Järkyttyneet tai harmistuneet asiakaspalvelijat purkavat mieltään blogissa ja jatkavat sitten toivon mukaan rauhallisempina työssään.
Muistan yhden tarinan ajoilta juuri ennen euroa. Kampaajaystäväni Titta sen minulle kertoi. Hänen omistamaansa ja yksin emännöimäänsä liikkeeseen tuli parturoitavaksi euroopanomistajan oloinen nuorehko öykkäri, joka saapasteli sisään, rojahti tuoliin ja suurieleisesti ilmoitti mitä haluaa harjaksilleen tehtäviksi. Titan rooli tuli heti selväksi. Hän oli palvelemassa keisaria.
Alkuasetelma oli jo närää herättävä, ja sitten hepun kännykkä hälyytti. Juuri alkanut tukanleikkuu keskeytyi kun nuori mies ryhtyi möykkäämään puhelimessa, epäilemättä keisarillisia käskyjä jaellen. Puhelu kesti hyvän aikaa. Titta seisoskeli lähettyvillä tyhjän panttina kunnes pääsi jatkamaan. Se oli hiljainen päivä eikä ollut muita asiakkaita. Hän leikkasi kaverin tukkaa ja kuunteli sitä säestävää suunsoittoa. Puhelin soi jälleen. Nyt alkoi jo happamuusaste nousta, mutta mitään sanomatta Titta meni polttamaan yhden savukkeen ulko-ovelle.
Huomattavasti enemmän aikaa oli kulunut kuin tavallisessa tukanleikkuussa kun homma oli valmis. Käskevään tapaansa mies kysyi hintaa. "200 markkaa", pamautti Titta vastavedoksi kohtelulle. Heppu veti henkeä: "Että mitä?" Titta, joka hänkin osaa tarvittaessa olla kovanaamainen, töksäytti että hän ei veloita ainoastaan työstä vaan myös ajastaan. Hirveän vihaisena mies heitti setelit tiskille ja häipyi paikalta.
Noinkin voi asiat hoitaa. Epäasiallinen huonokäytöksinen asiakas niska-pers-otteella ulos. Eri asia sitten miten monella meistä on varaa suututtaa asiakkaita.
Arvelen että itse olisin hoitanut jutun asiallisesti sanomalla ensimmäisen puhelun jälkeen, mutta kaikista ei tietenkään ole siihen että uskaltavat ja osaavat valita sanansa ja äänensävynsä siten että vastareaktioksi ei tule suuttumus. Tilanteiden ohjaamistaidot olisivat asiakaspalvelussa kullanarvoiset.
.
Hyvin toimittu Titalta. Kaikkea ei sentään asiakaspalvelussa tarvitse sietää - ainkaan ilmaiseksi. Hirvittää vaan, että tuon verran minä maksan nykyään hiustenleikkuusta, vaikka olen tietty aina kohtelias ja ystävällinen. Rahan arvo taitaa olla vaan vähän toinen...
ReplyDeleteHei Ally
ReplyDeleteTitasta voimme ottaa mallia :)
Mitäs 200 mk on nykyrahassa...? Öööö, enpä osaa muuntaa noin päin :) Päälle 30 euroa?
Tukanleikkuusta tuumailen että toisaalta sama hinta kaikenlaisille päille on epäreilu koska tukkaa on niin erilaista ja eripituista. Toisilta leikataan vain latvat, toisilta joka puolelta.
Minä saan alennuksen "omakampaajalta", lähinnä siitä syystä että olen älynnyt sellaista pyytää.
Joo, se on kumm, kun monet luule, että toiste aika ei ole minkään arvoista...
ReplyDeleteKun olin kouluissa tuntiopettajana, tein sen havainnon että oletettiin ilman muuta että opettaja tekee vaikka mitä maksettujen tuntien lisäksi; kokeiden laatiminen ja korjaaminen, uusintakokeiden laatiminen ja korjaaminen, arviointi, arvosanojen toimittaminen luokanvalvojille, oppilaiden tapaaminen tarvittaessa välitunnilla, valokopiointi, palaverit rehtorin kanssa, suunnittelukokoukset ...
ReplyDeleteToimin sitten myös yhdessä yksityisessä koulussa opettajana, missä henkilökunta hoiti osan tuossa mainitsemistani töistä, esimerkiksi koevalvonnan.
Kyllä asiakkailtakin voi tosiaan vaatia käytöstapoja. Itse laitan jopa kampaajalla puhelimen äänettömälle. Täytyy myös kunnioittaa toisten aikaa.
ReplyDelete(Poika otti klarinettitunteja, piti tunti olla, mutta opettaja jäi samaan hintaan ihan vapaaehtoisesti kolmeksikin tunniksi :)
ReplyDeleteElegia
ReplyDeleteKannatan. On hämmästyttävän paöjon ihmisiä jotka ottavat puheluja vastaan toisten ajalla. Olen senkin ihmeen kokenut että kurssilainen vastaa puhelimeen englannin tunnilla muun ryhmän läsnäollessa ja opettajan puhuessa.
Hannele
Vapaehtoisuus onkin ihan ookoo. Eri asia jos pistetään ilmaisiin töihin, kuten koulumaailmassa voi ajatella tapahtuvan.
Rohkeasti toimittu Titalta. Itse olisin varmaan yrittänyt samaa kuin sinä; puhua ensin ja toimia vasta sen jälkeen. Jos tekee heti selväksi, että ajanylitys maksaa, silloin on vastuu siirretty asiakkaalle.
ReplyDeleteEn suosittele mitään asioitten hoitoa vihaisena. Tulos ei ole hyvä. Kukaties näpäytys oli silti öykkärille tarpeen :)
ReplyDelete(haha, kynin mieheni, ihamn ilmatteks :)
ReplyDelete