Friday, September 12, 2008

Syyttely elämäntapana



Siinä on pari rähinöitsijää valmiina nuijimaan hampurilaispaikan henkilökuntaa. Mikä siinä on että niin monet heittäytyvät asiakkaina huonokäytöksisiksi, valittaviksi, kiukutteleviksi, tarjoilijoita ja myyjiä simputtaviksi idiooteiksi? Tapausten lista sen kun jatkuu Aasiakas-blogissa. 

Joillakin se asenne on jo valmiina ravintoloihin ja kauppoihin mennessä, pesäpallomaila selän takana, puukko taskussa, käsi nyrkissä, turpa rusetilla, syyttely ja riidanhaastaminen elämäntapana, kirosanat huulilla.

8 comments:

  1. Käyn aika harvakseltaan tuolla Aasilassa lukemassa noita juttuja, mutta hyvä kun muistutit – taidankin kohta mennä.

    Olen muuten itse aikoinaan työskennellyt asiakaspalvelussa ja siellä kyllä sai kyllä olla todistamassa, mitä ihmeellisempiä tapauksia. Kirjastossa työskennellessäni sain huudot haukkuineen, kun en suostunut lainaamaan kirjoja henkilölle, jolla oli maksettavaa kirjastokortilla. On jotenkin huvittavaa, kuinka jotkut menevät henkilökohtaisuuksiin, kun kyseessä on kuitenkin yleinen sääntö. Miksi hänen kohdalla olisi pitänyt tehdä poikkeus?

    ReplyDelete
  2. Elegia: "Aasilassa" - :D

    Minä luen erittäin kiinnostuneena, kuuluuhan ihmisten käyttäytyminen ja muu psykologia ammattiini.

    Tuohon olen minäkin usein elämässä törmännyt että yksilö vaatii ja odottaa erityiskohtelua ja sitä että säännöistä joustettaisiin, toiset ihan hampaat irvessä sitä vaativat :( Huh.

    ReplyDelete
  3. Anonymous10:29 pm

    tja, oiskohan suamalaiset asiakkaat villimpiä... outoa tuo meikäläiselle.

    Tuo "palvelu": itse tiskini vien ravintalassa tiskihyllylle, kaupassa vedän hinnat itse ja maksan itse kortillani. En odota "palvelusta" keneltäkään.

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:31 pm

    Kirjastossakin teen lainaukset itse, haen itse kirjan oikeat hyllyt kirjaston tietokoneelta. Kotoakin voin tehdä tilauksen.

    ReplyDelete
  5. Hannele: Kaikki eivät toimi yhtä tunnollisesti itsepalvelupaikoissa. Kehuja sinulle :)

    Asiakaspalvelu merkitsee tässä postauksessani, pikaruokapaikoista puhuttaessa sitä tilannetta kun asiakaspalvelija ottaa tiskin takana tilaukset, rahastaa ja antaa ruuat ja juomat asiakkaalle. Siinä tilanteessa asiakkaalla on tilaisuus olla kunnollinen tai idiootti:D

    ReplyDelete
  6. Rita, sinun blogisi on todella inspiroiva. Tämäkin kirjoituksesi ja kommenttilooran asiat kirvoittivat minua pohtimaan tätä palveluasiaa enemmänkin, vähän toiselta kantilta.

    Teen siitä postauksen blogiini. Aluksi piti vain kommentoida tänne, mutta teksti venyi sen verran pitkäksi, että ajattelin tehdä siitä ihan oman juttunsa. :)

    ReplyDelete
  7. Anonymous10:23 am

    Halpaa tavaraa kaikki haluvat ja vielä pitäisi saada "palveluksetkin"..

    ReplyDelete
  8. Anonymous10:39 am

    Suameen ei ehkä vielä tullut toi "self-scanning checkout"...
    Tavarataloissa ja ruokakaupassa ei tarvitse tavata ketään, jo monta vuotta olen kaikki tavaroitten maksuhommat hoitanut itse.

    ReplyDelete