Friday, February 16, 2007

YSTÄVYYS TUKITOIMINTANA

.

Ystäväni Mirkun minulle ompelema possutyynyliina. Olen valinnut värit.

Jotkut ihmiset vastustavat ystävänpäivän kaupallisuutta. Lähi-idässä protestoitiin länsimaista leviävää hapatusta vastaan. Väittivät että nuoriso saa huonoja vaikutteita lännestä. Valentine's Day kun on USA:sta tulevana romanttinen juhla. Suomessa oli niitä jotka protestoivat ystävänpäivän ympärillä esiintyvää hempeää teennäistä lässytystä.

Ystävyys on muutakin kuin rusetteja ja runoja. On kumppanuutta, toveruutta, kaveruutta, me-henkeä, yhteenkuuluvaisuutta, lähimmäisapua ja talkoita. Auta sinä minua niin minä autan sinua. Ystäväni Mirkku ompelee minulle ja minä teen hänen puolestaan kirjoitushommia tarvittaessa. Ystävälle voi puhua huolistaan ja iloistaan. Jaettu ilo on kaksinkertainen, jaettu suru on puolitettu suru.

Entäs vapaaehtoistoiminta? Suomen Punaisessa Ristissä on ystävätoimintaa. Ystävä- ja tukihenkilötoimintaa on monissakin hyväntekeväisyysjärjestöissä. Ihminen voi olla tukena vanhukselle, isoveljenä isättömälle pojalle, ystävänä mielenterveyskuntoutujalle ja niin edelleen and so on und so weiter.

Kerran vuodessa ystävänpäivänä sydämenmuotoisia esineitä, kukkia ja suklaata. Kiitos, kelpaa kyllä, jos ei tarvitse kortteja lähettää kun juuri on joulusta selviydytty. Vuoden muina päivinä voi pyrkiä olemaan ystävä ja hyvä lähimmäinen.
.

3 comments:

  1. Hyvin kirjoitettu!

    ReplyDelete
  2. Tervehdys Salka

    Huomasin jälkikäteen että en ollut pistänyt kirjoitukseen mukaan yhtä tärkeää asiaa, nimittäin sitä miten blogiystävät auttavat ja tukevat toisiaan, ja kirjoittavat kannustavia ja valaisevia kommentteja toistensa postauksiin. Kun vaan ehtisi kaikkiin vastata. Blogiystävyys ei ylety ihan joka väliin, mutta aina tulee uusi päivä :)

    ReplyDelete
  3. Näinhän se on, minulla on täällä hetkellä plokiystävät niitä ainoita ihmisiä jotka näkevät/kuulevat hätäni ja auttavat lukemalla ja vastailemalla kommenttilaatikossani. Olette kaikki tärkeitä, Sinäkin rakas Arkiterapeuttini;)

    ReplyDelete