Saturday, July 18, 2009

Oppiminen ja muisti



Äkkinäinen, toistaiseksi kehittämätön ajatus:

Oppiminen edellyttää muistia. (Muista myös solumuisti)
Muisti ei välttämättä edellytä oppimista. (Esim. tietokoneen muisti)

Ja mitähän me tuostakin voimme oppia - jos sen edes myöhemmin päivällä muistamme?

10 comments:

  1. Jospa ainakin sen, että aina ei pelkästään hyvä tahto ja uutteruuskaan riitä oppimiseen. Pitää olla myös se riittävän toimiva muisti. Itse olen opinut siitä paljon puolisoni kanssa, jolla on TODELLA huono tietomuisti, mutta tavattoman hyvä kyky oppia kinesteettisesti. Tämmöisten erilaisuuksien oivaltaminen sai minut opettajana erikoistumaan draamapedagogiikkaan (kyllä sillä psykologiaa ja filosofiaakin voi ihan hyvin opettaa ;-)

    ReplyDelete
  2. MILLAN: No sinustahan paljastuu kerros kerrokselta lisää kiinnostavuuksia!

    Minulla on ollut oppilaita jotka eivät opi samalla tavalla kuin valtaosa joten olen päässyt kokeilemaan kaikenlaista opetustyyliä sekä keksimään vinkkejä muistamiseen niille joilla ei muisti näennäisesti pelaa ennenkuin se pistetään pelaamaan :)))

    Toivottavasti kertoilet draamapedagogiikasta lisää blogissasi ja täällä, aina kun tulee ajankohtaiseksi.

    Onpa muuten mainio sana tuo "uutteruus". Olet niin taitava kynäilijä ja sanaiija että tuon tuostakin jään maistelemaan tarjoilemiasi sanoja. Eilen minua ihastutti "kääk" jota en ole muistanut käyttää vuosiin... Pitääpä ottaa taas esiin. Aku Ankoista olen aina pitänyt.

    ReplyDelete
  3. Oiwalluksesi liittynee jotenkin Pavloviin.

    Eläimet oppivat ilman "älyä".
    Eläinten ällistä puuttuu inhimillisyys ja tietyllä tavalla sosiaalisuus, iniminen oppii joko tai, molempien tarpeesta/toimesta.

    Mutta kummasakin tapauksessa taustalla on vaistonvarainen tarve siirtää omia geenejään. Siinä se oppimisen "tahtotila".

    Muistia tarvitaan informaation järjestelyyn, opitun tai koetun säilyttämiseen. Äly, älli, aju on se joka suorittaa oppimisen, prosessoi sen käsitteeksi.

    Hyvää lauatai-iltaa.

    ReplyDelete
  4. ...ja jännää miten eri aistit vahventavat muistiamme..etenkin hajuaisti..

    Jos pitäs oppia joku vaikea juttu ulkoa, kannattais samassa tilanteessa viljellä jotain määrättyä tuoksua, vaikka eteeristä...ja sit kun pitäs muistaa tuo juttu, ei kun eteerinen tuoksupullo esille..siinä se...

    ReplyDelete
  5. "Oppiminen edellyttää muistia"..Muisti tosiaankin edistää oppimista, sen olen huomannut omalta kohdaltani, sillä muistini on aina ollut hyvä,ja olen pitänyt ja ollut hyvä erityisesti tietoaineissa ja kielissä.Mutta onko sen merkitys yhtä suuri esim.matematiikan oppimisessa, jossa taas en ollut erityisen hyvä..siinä sen merkitys on kai pienempi kuin edellämainittujen aineiden suhteen, vaikka toki muistia matematiikankin oppimisessa tarvitaan tarvitaan.

    ReplyDelete
  6. OH SHOW: Eläinpsykologia kiehtoo mieltäni. Aion perehtyä siihen jonain päivänä. Eläinten ja ihmisen psykologiassa yhteisiä piirteitä, esimerkiksi Pavlovin ehdollistumisreaktio. Kiva kun mainitsit - alan viedä ajatuksia siihen suuntaan. Mitä tästä vielä kehittyykään? :)

    Jotkut eläimet ovat ällistyttävän oppivaisia ja puhetta ymmärtäviä. Arvelen että ainakin koirilta ja possuilta löytyy inhimillisiä ulottuvuuksia :) Voi tietenkin olla että vain heijastan niihin omia piirteitäni...

    Geeneissä piilee paljon sellaista mitä asiaan vihkiytymätön ei osaa alkaa edes ajatella!

    Tuo mitä puhut muistista ja informaation järjestelystä... siitä tulee mieleeni ajatus että mitä enemmän muistissa on sitä enemmän ihmisellä on mitä prosessoida... Sikäli kun oppiminen tapahtuu aikaisempaan vertaamalla, kokeneemmat ja lukeneemmat yksilöt lienevät vahvemmilla kuin suppeampialaiset...

    Kiitos mielenkiintoisesta kommentistasi. Olin hiukan ehtinyt mietiskellä eläinten muistia ja oppimista ja ilahduin kun otit sen puheeksi :)
    ____________________________________________

    HANNE, YAELIAN: Vastailen kommentteihinne kunhan luen niitä ensin muutamaan kertaan! Erittäin kiinnostavia.

    ReplyDelete
  7. HANNE: Verraton konsti! Voisikohan näyttelijä oppia tuon avulla vuorosanansa?

    Mieleen tulevia ajatuksia: On helpompi oppia jos oppimiseen liittyy miellyttäviä tunteita ja tuntemuksia. Uskon että se liittyy vahvasti motivaatioon. Sellaista ei opi joka on epämiellyttävää ja luotaantyöntävää.

    YAELIAN: Minulla matematiikka oli aina koulussa heikko enkä ole ajatellut asiaa sen kummemmin. Äkkiä ajatellen sanoisin että päässälasku vaatii muistia. Jotkut ihmiset muistavat puhelinnumeroita helposti.

    Yhtälöiden ratkaiseminen ehkä vaatii jotain muita taitoja, päättelyä yms... mutta kaipa sekin on sidoksissa muistiin (?)

    Aina silloin tällöin englantia opettaessa, esim. keskustelutunneilla on tullut matematiikka puheeksi ja olen tuntenut kiinnostusta. Ehkäpä jossain vaiheessa alan tutustua matikan saloihin. Geometriassa olin aika hyvä koulussa :)

    ReplyDelete
  8. Minullekin vanhempana heräsi kiinnostus matikkaan,sen jälkeen kun olin unohtanut inhonneeni sitä koulussa....

    ReplyDelete
  9. Ihmisen työmuiston koko vaikuttaa mm. kielenoppimiskykyyn, varsinkin aloittelijalla. Kokeneempi oppija oppii, vaikka työmuisti ei olisikaan huippuluokkaa. Ja matematiikassa sekä logiikassa on onneksi apuneuvoja: kynä ja paperi laajentavat muistiamme.

    Eläinten oppimiskyvyssä on olennaista muistin koko. Ensin muisti, sitten oppiminen? Vai voiko niitä lopulta erottaa?

    Implisiittinen muisti on kiinnostava ilmiö. Mitä kaikkea sellaista muistammekaan, mitä emme tiedä muistavamme tai oppineemme?

    ReplyDelete
  10. MA-RIIKKA: Minulla taitaa olla ostettuna opus tai kaksi jotka käsittelevät muistia... mutta pahus kun en muista mihin olen ne pistänyt!

    Hyvin sanottu että kynä ja paperi laajentavat muistiamme. Opiskelussa ovat myös miellekartat hyödyksi (mind maps) muistin ja hahmottamisen apuna.

    Mitä muistamme vaikka emme tiedä muistavamme? - Aivan - ja mitä kaikkea muistamme vääristyneesti koska emme kunnolla käsittäneet sitä mitä näimme, koimme tai luimme...?

    ReplyDelete