Thursday, December 07, 2006

KONELIESI VAI KOTIVIESTI?

.

Pähkinä purtavaksi. Oikealla cashew-pähkinöitä. Vasemmalla soijapapuja.

Olin kouluttamassa yhden miesvaltaisen firman väkeä ja istuin heppujen kanssa kahviossa väliajalla. Minua vastapäätä istuvalla kaverilla oli edessään lehti, jonka kannesta hänen käsivartensa peitti osan. Saatoin väärinpäin lukemalla havaita että lehden nimi alkoi K:lla ja päättyi i:hin. Sanan pituudesta päätellen se olisi voinut olla KOTILIESI.

Vaivasin ajatuksella päätäni. Siis koska hän oli mies. Ja koska firma oli tekniikan alan yritys.

Selvisihän se. Lehti oli KONEVIESTI.

Mitäs siitä tuumitte? Jos se olisi ollut Kotiliesi, miksi hänellä olisi ollut se? Jos se olisi ollut Kotiliesi, mitä muut olisivat siitä tuumanneet? Mitähän reaktioita olisi tullut?
.

5 comments:

  1. Minulla on vain rajallinen käsitys siitä minkälainen lehti on Kotiliesi, mutta luulen, että siinä on ruoka-ohjeita, sisustusvinkkejä ja muuta sellaista.

    Luin tässä joskus jostain lehdestä (muistaakseni Hesari), jossa esiteltiin ylpeänä kuinka sukuolistamisen valtavirtaistaminen oli edennyt sosiaalitoimistolla, että sitä ennen he olivat aina tilanneet vain lehtiä naisille ja nyt kun he oivalsivat sukupuolen merkityksen lehdissä niin olivat tilanneet lehtiä myös miehille: tekniikan maailmaa ja erä-lehteä.

    Minua tämä raivostutti suunnattomasti: eikö sosiaalitoimisto osaa ilman erityistä suunniteltua ideologiaa miettiä minkälaisia lehtiä heidän asiakkaansa haluaisivat lukea.

    Minua ärsyttää se, että sukupuolen valtavirtaistamisen jälkeen siellä nähdään että ihmisen merkittävin tekijä on hänen sukupuolensa, ja että se muka vaikuttaa kaikkiin valintoihin. siis jotenkin, että on olemassa kahdenlaisia ihmisiä: miehiä ja naisia. kun on stereotyyppisesti lehti miehille ja lehti naisille niin on jotain luettavaa kaikille.

    Minä en lue TM:ää enkä Me Naisia. Miksi pitäisi ylipäätään sukupuolistaa lehdenluku.

    Kyllä minä parturissa valitsisin Kotilieden ennemmin kuin Koneviestin.En tiedä mitään koneista, Koti minulla on. Lähtökohtaisesti en näe kotiliettä lukevassa miehessä mitään erityisen kummallista. (Jallua lukeva nainen saattaisi sävähdyttää, vaikka kyllä mieskin, koska harvoin näkee julkisilla paikoilla luettavan)

    Onko isäni niin androgyyni, etten ole oppinut sukupuolisia stereotypioiota riittävän hyvin?

    ReplyDelete
  2. Anonymous1:55 pm

    Minusta Kotiliesi olisi ollut positiivista - mies on kiinnostunut kodista, ruuasta, vinkeistä jne. Toisaalta, itse olisin ehkä tarttunut Koneviestiin, koska en ole sitä lukenut. Kyllä minä hampilääkärillä luen TM:aa, koska se harvemmin tulee muualla vastaan. Toisaalta luen lehtiä joka paikassa, koska en tilaa niitä. Haen niitä suvereenisti myös kotitalon lehtiroskiksesta.... ;D
    Minusta ei nyt sentään lehden lukua pitäisi sukupuolistaa, jotain rajaa sentään. Tilaavathan aikuisetkin Aku Ankkaa! Pitäisikö se kieltää yli 18-vuotiailta? Eikö nainen voi tilata Mikro-Bittiä tai TM:aa? Täh - kohta alan taas vaahdota....

    ReplyDelete
  3. Du är en flitig kvinna!!!I'm a nut!

    ReplyDelete
  4. Hei Pekka ja hei Polgara.

    Teillä on molemmilla ihan kiinnostavat kommenttikirjotukset jotka poikkeavat aika lailla siitä mitä minä asiasta tuumailin ja tuumailen.

    Minä mietiskelin aika paljon sitä että miten kesken työpäivän voi pitää mukanaan HARRASTUSlehteä, ilman että kukaan kysyi siitä mitään, kun me olimme töissä ja pomoja istui samassa pöydässä.

    Toiseksi ajattelin pienellä ihailulla miten hyvä itsetunto on miehellä jolla on naistenlehti keskellä miesjoukkoa sekä samassa pöydässä vielä istuu nainen (siis minä), joka saattaisi kyseenalaistaa hänen miehisyytensä.

    Olisi ollut outoa nähdä Kotiliettä lukeva mies työympäristössä jossa puhutaan hyvin suurella mielenkiinnolla ja energialla autoista, varaosista, takuusopimuksista ja urheilusta. En sano huonolla tavalla outoa, mutta se olisi ollut tavallisuudesta poikkeavaa, ja siksi se kiinnosti minua.

    Tavalllisuudesta poikkeava kiinnostaa minua yleensä. Tavanomaisuus saa tylsistymään.

    Stereotypiakeskusteluihin ja naisen ja miehen rooli- pohdintoihin olen hiukan kyllästynyt kun olen kasvatusalalla ollut koko ikäni. Eli jätän ne toisille.

    Itse luen naistenlehtiä ja Tekniikan maailmaa vain hammaslääkärin odotushuoneessa ja kampaajalla. Molemmissa on molempia. Naistenlehdistä valitsen psykologiset tai ihmissuhdeartikkelit, TM:ää luen ammatin puolesta, koska koulutan ihmisiä tekniikan alalla. Kotiliesi ei ole minulle tuttu, paitsi lapsuudesta.

    Muuten, tuota, siihen on kyllä käytännön syyt että lehtiä on niinsanotusti sukupuolistettu... Liittyy mainontaan, myyntiin, markkinointiin, kysyntään, tarjontaan... Ei se sitä tarkoita että kuka tahansa ei niitä voisi lukea. Miestenlehdet eivät ole pelkästään miehille eivätkä naistenlehdet pelkästään naisille.

    Kyseisen firman yksi heppu muuten kerran sanoi lukevansa Me Naisia koska tyttöystävälle tulee se, ja sanoi että se on ihan hyvä lehti.

    Ei tuohon juttuun eikä kyseiseen firmaan liittynyt mitään tuontapaista mistä sanoitte ärsyyntyvänne. Minä en liioin sellaista esittänyt että mies ei saisi lukea naistenlehteä, mikä vielä varmuuden vuoksi tähän kirjattakoon. Sellaisista mielipiteistä kyllä kuuluukin ärsyyntyä.

    ReplyDelete
  5. Tack, Hogrelius. Det här är min psykologiska blog, altså if you're a nut, om du har en skruv los, välkommen :D

    Tervetuloa, jos on ruuvi löysällä :D

    ReplyDelete